پرسش های اساسی درباره جامعه ایران از محمدباقر ساروخانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، قسمت بیست وچهارم برنامه تلویزیونی شوکران با حضور دکتر باقر ساروخانی ـ از اساتید برجسته جامعه شناسی ارتباطات در ایران ـ دوشنبه 25 آذر ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

پرسش های اساسی درباره جامعه ایران از محمدباقر ساروخانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، دکتر باقر ساروخانی دانش آموخته علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فارغ التحصیل دکترای دولتی جامعه شناسی دانشگاه سوربن پاریس، پژوهشگر و استاد تمامِ بازنشسته دانشگاه تهران، در شوکران بیست و چهارم به ارزیابی شرایط اجتماعی امروز ایران پرداخته و پیرامون مباحثی چون قدرت مردم برای بازسازی جامعه و اینکه آیا اساسا انرژی ای برای مردم باقی مانده تا جامعه را بازسازی نمایند؟!، چگونگی ایستادگی در برابر انحطاط کشور و نسبت سرطان سرمایه داری رانتی با به حاشیه رانده شدن محرومان از کردستان تا سیستان و بلوچستان با پیغام فضلی نژاد سردبیر شوکران به گفت وگو نشسته است.

همچنین سوالاتی همچون آیا چنانکه بعضی فیلسوفان می گویند، جامعه ایرانی احمق شده است؟، آیا فروپاشی اجتماعی، قابل ترمیم است یا انحطاط ایران، سرنوشتی اجتناب ناپذیر است؟ از دیگر محورهای مورد پرسش از ساروخانی خواهد بود.

باقر ساروخانی، در سال 1318 در شهر قزوین به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه حمدالله مستوفی و متوسطه را در مدرسه علامه محمد قزوینی به اتمام رساند.

وی تحصیلات عالی دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با انتخاب رشته های زبان و ادبیات فرانسه و علوم اجتماعی در دانشگاه تهران پشت سرگذاشت و سپس با استفاده از بورس تحصیلی راهی فرانسه شد و درجه دکترای دولتی جامعه شناسی را از دانشگاه سوربن پاریس اخذ کرد.

ساروخانی پس از بازگشت به ایران به تدریس واحدهای درسی مختلفی از جمله جامعه شناسی ارتباطات، جامعه شناسی خانواده، روش شناسی، روش های کیفی و روش های تحقیق در دانشگاه تهران پرداخت و بیش از نیم قرن است که در سطح ملی و بین المللی به انجام امورآموزشی و پژوهشی اشتغال دارد.

تالیف و ترجمه بیش از 90 کتاب و مقاله، دریافت جوایز متعدد از جمله جوایز: کتاب برگزیده سال دانشگاه، بهترین کتاب سال 1377، پژوهش برگزیده سال و نیز دریافت 20 لوح تقدیر از مسئولان برجسته کشور، از جمله افتخارات این چهره ماندگار جامعه شناسی ایران است.

جامعه شناسی ارتباطات (اصول و مبانی)، جامعه شناسی نوین ارتباطات (رسانه ها در دنیا امروز)، بچه ها و رسانه های جمعی (پژوهشی در آسیب شناسی برنامه های کودک تلویزیون)، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده،اینترنت، دنیای شدن و هویت فرهنگی جوانان در ایران: چالش ها و فرصت ها، با همکاری اسدالله بابایی فرد، جامعه شناسی خانواده، گفتمان رسانه ای و بچه ها، ازدواج در ایران مسائل و تنگناها، خشونت در سینمای ایران، دریوزگان، پژوهشی در باب تکدی در تهران، اندیشه های بنیادین در دانش ارتباطات، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، دایره المعارف علوم اجتماعی، جامعه شناسی و مسائل ارتباط جمعی، جامعه شناسی ارتباطات و طلاق (پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن) تنها بخشی از دستاوردهای یک عمر فعالیت علمی و فرهنگی دکتر ساروخانی در آستانه 80 سالگی است.

بازپخش شوکران روزهای سه شنبه 10 صبح، آدینه 14 ظهر، شنبه 1 بامداد است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19149

به "پرسش های اساسی درباره جامعه ایران از محمدباقر ساروخانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش های اساسی درباره جامعه ایران از محمدباقر ساروخانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید