معرفی پل های تاریخی اصفهان: سی و سه پل، پل خواجو و پل مارنان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پل های تاریخی اصفهان شامل سی و سه پل، پل خواجو، پل شهرستان، پل چوبی و پل مارنان است. در اصفهان گردی خود پل های تاریخی اصفهان را از یاد نبرید.

معرفی پل های تاریخی اصفهان: سی و سه پل، پل خواجو و پل مارنان

خبرنگاران | سرویس گردشگری - اگر قصد مسافرت دارید پیشنهاد ما به شما رفتن به اصفهان است؛ شهری که آنقدر جاهای دیدنی دارد که باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا دست پر از آن خارج شوید و جایی را ندیده باقی نگذارید. پر واضح است که یکی از اصلی ترین جاذبه های این شهر، پل های تاریخی اصفهان است. پل هایی که در جهت رودخانه زاینده رود از سمت غرب به شرق قرار گرفته اند و شامل پل های باستانی و پل های جدید می شود. در این مقاله به معرفی پل های باستانی شهر اصفهان می پردازیم.

(برای مشاهده جزئیات با کیفیت بهتر، بر روی عکس زیر کلیک کیند ⇓)

1. پل مارنان

غربی ترین پل واقع در شهر اصفهان با نام های مارنان، ماربین، سرفراز، ماربانان و مادنان شناخته می شود. بعضی از محققین قدمت این پل (پل مارنان) را مربوط به دوران ساسانی می دانند. این پل در حال حاضر دارای 17 دهانه است.

معرفی پل های تاریخی اصفهان - پل مارنان

2. سی و سه پل

خیابان چهارباغ مهم ترین خیابان شهر تاریخی اصفهان است. این خیابان از چهارراه تختی آغاز می شود و تا میدان آزادی (دروازه شیراز) ادامه پیدا می نماید. حدفاصل چهار راه تختی تا میدان امام حسین (ع) (دروازه دولت) را چهارباغ پایین، از میدان امام حسین (ع) تا سی و سه پل را چهارباغ عباسی و از منتها الیه جنوبی سی و سه پل تا میدان آزادی (دروازه شیراز) را چهارباغ بالا می نامند. پل الله وردی خان یا سی و سه پل از نظر موقعیت مکانی به دلیل اینکه رابط میان دو قسمت این خیابان عظیم است از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

قدمت این پل به سال 1008 هجری قمری و دوره حکومت شاه عباس اول صفوی باز می شود و ساخت آن حدود چهار سال طول کشیده است. سردار الله وردی خان هزینه احداث این پل را پرداخت نموده و برای همین به نام خودش معروف شده است. طول این پل 300 متر و عرض آن 14 متر می باشد. در دو طرف قسمت فوقانی این پل راهروهای سرپوشیده وجود دارد که می توان به یاری آن ها از گزند آفتاب تابستان و بارندگی زمستان در امان بود. این پل دارای یک پیاده روی روباز در بالا و یک پیاده روی مسقف در پایین می باشد. در ایام قدیم این پل در زمان جشن های آبریزان یا آبپاشان ارامنه محل اجتماع شاه و عظیمان و شعرا و... بوده است. علاوه بر این، مراسم خاج شویان ارامنه نیز در حوالی این پل برگزار می شده است. این پل به نام های شاه عباسی، جلفا، چهل چشمه و زاینده رود نیز شناخته می شده است.

معرفی پل های تاریخی اصفهان-سی و سه پل

3. پل جویی

پل جویی را به اشتباه پل چوبی نیز می نامند. این پل کوچک مابین سی و سه پل و پل خواجو قرار گرفته است و در دوره شاه عباس دوم در سال 1065 ساخته شده است. وجه تسمیه این پل به دلیل جوی سنگی کوچکی است که بر روی آن قرار داشته است. این پل محل عبور خانواده شاه صفوی و اشراف و سفیرانی بوده است که اجازه دیدار با شاه عباس دوم را پیدا می نمودند.

4. پل خواجو

پل خواجو را بدون اغراق می توان زیباترین پل واقع بر روی زاینده رود دانست که در میان پل های دنیا نیز از زیبایی خاصی برخوردار است. این پل مابین پل جویی و پل شهرستان قرار گرفته و قدمت آن به دوره صفویه و به دوره شاه عباس دوم (1060 هجری قمری) باز می شود. قسمت فوقانی این پل برای عبور کالسکه ها و چهارپایان و قسمت زیرین برای عبور افراد پیاده بوده است. قسمت زیرین تماماً از سنگ و ساروج ساخته شده و دهانه های عبور آب به یاری تخته های قطوری کنترل می شود به طوری که با بستن این دهانه ها سطح آب در قسمت غربی بالا می آمده و دریاچه کوچکی را به وجود می آورده است. در قسمت شرقی پلکان های سنگی وجود دارد که به یاری آن ها می توان تا سطح آب پایین رفت و از مناظر زیبا لذت برد. در قسمت مرکزی طبقه بالای پل عمارت بیگلربیگی قرار گرفته است که به منظور پذیرایی و تشریفات رسمی ساخته شده بود. اشراف و عظیمان به وسیله این عمارت می توانستند مسابقات شنا و قایقرانی را در ناحیه غربی پل تماشا نمایند.

معرفی پل های تاریخی اصفهان-پل خواجو

5. پل شهرستان

پل شهرستان با نام های پل جی و پل جسر حسین نیز معروف است. این پل قدیمی ترین پل زاینده رود است و بعضی محققین قدمت پایه های آن را مربوط به دوره هخامنشیان مربوط می دانند. این پل تا زمان صفویه مهمترین راه رسیدن اهالی اصفهان به شیراز بوده است. بعضی از محققین علاوه بر عبور و مرور، پل شهرستان را یک پل نظامی می دانستند.

معرفی پل های تاریخی اصفهان-پل شهرستان

اگر قصد سفر به شهر تاریخی و بی نظیر اصفهان را دارید می توانید با برنامه ریزی مناسب و با استفاده از سامانه های رزرو هتل اصفهان، محل اسکان خود را انتخاب و در زمان حضور در شهر بدون معطلی و سردرگمی به مکان اقامتی خود مراجعه نمایید.

دکتر برای تو

دکتر برای تو | مجله خبری و پزشکی دکتر برای تو

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47422

به "معرفی پل های تاریخی اصفهان: سی و سه پل، پل خواجو و پل مارنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پل های تاریخی اصفهان: سی و سه پل، پل خواجو و پل مارنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید