خبرنگاران ایران حق خود را از اقتصادجهانی می گیرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- اردشیر نوریان عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، معتقد است که ایران ضروری است برای دریافت حق خود از اقتصاد دنیا از لاک خارج گردد. با توجه به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپا که منجر به فشار بر ایران شد، ایران نیازمند یک وزنه تعادل بود تا حیات مالی خود را بار دیگر رونق بخشد و تفاهم مالی با چین می تواند در این عرصه بهترین راه چاره باشد تا اقتصاد ایران بار دیگر احیا گردد.

خبرنگاران ایران حق خود را از اقتصادجهانی می گیرد

روزنامه آرمان ملی در گفت وگویی با اردشیر نوریان عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، آورده است: بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که ایران و چین به خوبی توانسته اند در نظم جدید دنیای یکدیگر را پیدا نمایند و با یکدیگر همکاری داشته باشند. این امر می تواند به این معنا باشد که ایران به رغم فشارهای آمریکا، از چشم انداز دنیای قابل حذف شدن نیست. از سوی دیگر باید مشاهده کرد و دید این قرارداد چگونه اجرائی می گردد. اینکه روی کاغذ موضوعاتی طرح گردد و طرفین در مورد آن توقف نمایند یک بحث است و اجرا شدن آن مقوله ای مجزا است. باید مشاهده و صبر کرد تا معین گردد که چین به رغم تمام فشارهای خارجی که علیه ایران وجود دارد آیا به تعهدات خود عمل می نماید یا خیر. اگر چین هزینه هایی را که از سوی آمریکا تحمیل می گردد در راستای حفظ این قرارداد خنثی کند یا بپردازد، آنگاه می توان امید داشت که تحریم های آمریکا با این قرارداد اثر کمتری داشته باشند. به واسطه صرفا این قرارداد نمی توان دلخوش بود. زمانی فشارها علیه ایران از بین خواهد رفت که ایران بتواند با مجموعه بسیار متنوع تری از کشورها این قراردادها را امضا کند و سرمایه گذاری های خارجی خوبی جذب کند. ایران تا این مرحله فاصله دارد اما قرارداد با چین می تواند نقطه مطلوب بسیار خوبی برای ایران در آغاز این جهت باشد تا بتواند فشارهای ایالات متحده را از روی خود بردارد و گامی موثر در راستای توسعه برداشته و حتی برجام را نیز گسترش دهد.

فارغ از حواشی ایجادشده پیشداوری در مورد قرارداد ایران و چین تا چه میزان با واقعیت همخوانی دارد؟

هنوز هیچ چیز در مورد قرارداد ایران و چین قطعی نشده است و فضاسازی ها در این عرصه منطقی نیست زیرا هیچ تفاهمی امضا و نهایی نشده است. تا این لحظه صرفا مذاکرات اولیه اجرا شده و یک چارچوب اولیه به اجماع رسیده اما باید دقت کرد هیچ امری قطعی نشده است. با این رویکرد نباید فراموش کرد که هر اتفاقی که در سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور رقم می خورد از قاعده ای تبعیت می نماید. همیشه سیاست خارجی ایران نمایه ای از سیاست داخلی کشور است. اصل لاینفک بودن این دو حوزه همیشه وجود داشته و اثبات شده است. از سوی دیگر، به دلیل شرایطی که در عرصه بین المللی علیه ایران وجود دارد و با توجه به تحریم هایی که علیه کشور وجود دارد و هر روز فشارها بر کشور بیشتر می گردد. به همین دلیل برای تامین منافع مالی کشور باید گاهی اوقات زمینه هایی در عرصه بین الملل ایجاد گردد تا به واسطه مناسبات خارجی سایر فشارها و کمبودهای این عرصه جبران گردد. باید در مقابل این فشار حداکثری اقداماتی انجام گردد که تعادل به مناسبات کشور بازگردد و این مقوله ای است که ضرورت همکاری با کشور چین را معین می نماید.

نگاه به شرق تا چه میزان می تواند برای ایران نتایج مثبت داشته باشد؟

با توجه به مناسبات فعلی دنیا و به خصوص قدرت های برتر آن و با توجه به تعاملات و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به گفته بسیاری از کارشناسان نقطه ثقل دنیا از قسمت غرب به زودی به شرق منتقل خواهد شد. به همین دلیل ایران نباید در این عرصه منفعل عمل نموده و از این اتفاق عقب بماند و باید در این راستا کوشش های لازم را انجام دهد. ایران ضروری است برای دریافت حق خود از اقتصاد دنیا از لاک خارج گردد. با توجه به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپا که منجر به فشار بر ایران شد، ایران نیازمند یک وزنه تعادل بود تا حیات مالی خود را بار دیگر رونق بخشد و تفاهم مالی با چین می تواند در این عرصه بهترین راه حل باشد تا اقتصاد ایران بار دیگر احیا گردد.

اولویت های ایران در عرصه سیاست خارجی به خوبی مورد چینش قرار گرفته است و آیا به نتیجه خواهد رسید؟

چین یک ظرفیت مهندسی بسیار قوی به خصوص در زیرساخت ها دارد و فراوریات انبوه صنعتی این کشور سبب شده است که اقتصاد این کشور به رده دوم دنیا برسد و این امر می تواند بر اقتصاد ایران تاثیر مستقیم بگذارد و فراوری ایران را نیز رونق دهد و زیرساخت های مالی را نیز در ایران فعال کند. این امر در مناطق ویژه مالی می تواند پررنگ تر باشد و صادرات ایران را همچون کشور خود محرک تر کند و این همکاری در این نقطه نیز می تواند منجر به فراوریات مشترک بسیار خوبی گردد که در ادامه ایران را نیز به یک قدرت مالی مهم نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بدل کند. همگان همچنان در تعجب هستند که این کشور با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و پانصدمیلیون نفر به دومین اقتصاد برتر دنیا بدل شده است. این کشور با این ویژگی ها همیشه یک شریک مالی خوب برای ایران بوده است، به شکلی که چین همیشه مقصد صادرات ایران بوده و کالاهای زیادی نیز از این کشور وارد ایران شده است. حضور همزمان ایران و چین در آسیا یکی دیگر از نقاط قوت این قرارداد می تواند باشد که به آن جنبه های استراتژیک نیز اضافه می نماید. ایران و چین به نحوی می توانند مکمل های خوبی برای یکدیگر باشند. از یک سو ایران منابع بزرگ نفت و گاز در اختیار دارد و دارای نیروی انسانی متخصصی است که لازمه جدی توسعه است و از سوی دیگر بازار مصرف ایران و اطراف آن نیز به شدت منافع مالی زیادی را به همراه دارد. آنچه قابل توجه است سایر کشورهای قدرتمند آسیا نیز می توانند با پیوستن به این حرکت آسیا را به نقطه ثقل مالی و سیاسی دنیا بدل نمایند. این حرکت از آنجا آغاز شد که لزوم نگرش به شرق را از سال ها قبل در ایران ایجاد کرد؛ البته این امر به آن معنا نیست که تبادلات تجاری کشورهای غربی قطع گردد بلکه مساله در این برهه زمانی اولویت ها هستند که در زمان حال قطعا اولویت ایران کشورهای همسایه و چین هستند.

دکتر برای تو

دکتر برای تو | مجله خبری و پزشکی دکتر برای تو

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 36708

به "خبرنگاران ایران حق خود را از اقتصادجهانی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران حق خود را از اقتصادجهانی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید