بررسی نهایی پرونده های شهرها و روستاهای ملی 4 استان کشور انجام شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در این نشست که روز دوشنبه 27 مرداد 99 در محل عمارت تاریخی کوشک تهران به ریاست پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور و با حضور مدیران کل این معاونت، مسئولانی از چهار استان و نیز تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار گشت، پرونده های ارسالی بعد از ارائه توضیحات مسئولان استانی از سوی داوران مورد بررسی و داوری نهایی قرار گرفت.

بررسی نهایی پرونده های شهرها و روستاهای ملی 4 استان کشور انجام شد

در ابتدای این جلسه، پرونده روستای دیوزناو به عنوان روستای ارغوان بافی، روستای کاکو سفلی به عنوان روستای گلیم بافی و شهر آرمرده به عنوان شهر ملی شال بافی از استان کردستان بررسی شد و مسئولان استانی به دفاع از پرونده های ارسالی خود به این شورا پرداختند.

شیوا قاسم پور کننده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به ظرفیت های روستای دیوزناو در حوزه ارغوان بافی گفت: این منطقه می تواند الگوی مناسبی برای سایر روستاها نیز باشد چرا که ظرفیت های ارغوان بافی در این روستا بسیار بالا است.

او اضافه کرد: در این روستا 500 نفر ساکن هستند که 250 نفر گلیم بافی می کنند و این ظرفیت با توجه به نزدیکی این روستا با مرز عراق می تواند یک فرصت مناسب برای صادرات تولیدات مردمان روستا به کشور همسایه باشد.

قاسم پور ادامه داد: در کنار صنایع دستی، بافت زیبای روستا و قدمت تاریخی آن می تواند باعث شود تا این روستا به یکی از مهمترین مقاصد گردشگران و علاقه مندان به صنایع دستی و طبیعت گردی تبدیل شود.

هم چنین در این جلسه بهزاد رحیمی کننده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح نمود: ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی می تواند موجب اشتغال در آن مناطق شود و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند.

او اضافه کرد: این ثبت ها باعث جلب توجه بیشتر گردشگران می شود و می تواند در درآمدزایی مردمان آن منطقه تاثیرگذار باشد.

در این نشست هم چنین دیگر مسئولان محلی استان کردستان از جمله مسئولان شهر آرمرده در بانه قول های مساعد برای همکاری بعد از ثبت ملی این شهر به عنوان شهر ملی شال بافی دادند که از آن جمله می توان به تخصیص اعتبارات لازم، تهیه کلیپ های تبلیغاتی، ایجاد خانه شال در آرمرده، پلا گذاری کارگاه های صنایع دستی، راه اندازی مرکز تخصصی آموزش بچه ها، راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و ... اشاره کرد.

اشترمل، روستای ملی منبت گلریز

در ادامه این نشست بررسی نهایی ثبت روستای اشترمل در تویسرکان همدان به عنوان روستای ملی منبت گلریز بررسی نهایی شد که در این نشست ابتدا علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در سخنانی گفت: در روستای اشترمل 730 نفر در قالب 520 کارگاه مشغول فعالیت در حوزه منبت گلریز هستند که این تعداد، 95 درصد جمعیت این روستا را تشکیل می دهند.

او اضافه کرد: اتفاقات خوبی برای رونق این رشته از صنایع دستی در روستا اشترمل افتاده است که می توان به ایجاد شهرک تخصصی و نیز مرکز تخصصی تولید مبل اشاره کرد.

مالمیر مطرح نمود: روستای اشترمل یک روستای تاریخی و زیبا است و کارگاه های موجود در این روستا کارگاه های خانگی هستند و افراد به صورت خانوادگی در کارگاه ها فعالیت می کنند.

محمد مهدی مفتح کننده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ثبت ملی روستای اشترملی در حقیقت خواسته اصلی مردم این منطقه و مورد انتظار مردم است.

او اضافه کرد: مردم این روستا بسیار پرتلاش هستند و هنرهای زیبایی دارند، بسکمک از مبل های تولید شده در این روستا طرفداران زیادی دارد و حتی کشورهای خارجی نیز خواستار خرید تولیدات مردم این روستا هستند.

کننده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا روستای اشترمل به عنوان روستای ملی منبت گلریز ثبت شود چرا که با ثبت ملی این روستا علاوه بر صیانت از این هنر زیبا می توانیم موجب رونق هرچه بیشتر اشتغال و نیز درآمدزایی برای مردم شویم.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های روستای اشترمل گفت: پرونده خوبی برای ثبت به این شورا ارائه شده است و ثبت ملی این روستا می تواند نتایج خوبی را برای مردم روستا و هنرمندان صنایع دستی در تویسرکان به دنبال داشته باشد.

او اضافه کرد: فعالیت بانوان روستا، وجود کارگاه های صنایع دستی در تمام خانه های این روستا و عدم حضور حتی یک نفر بیکار در این روستا از ویژگی های مهم اشترمل است.

احداث خانه ایرانی در همدان

محمودیان مطرح نمود: درخواست من از مسئولان همدان و کنندگان مجلس در این استان این است که روی تبلیغات ویژه برای روستای اشترمل کار کنند و از ظرفیت فضای مجازی، رسانه های مختلف خصوصاً صدا و سیما کمک بگیرند.

او اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بی نظیر همدان در حوزه صنایع دستی از جمله منبت و سفال انتظار می رود یک خانه ایرانی در این استان احداث شود و تمام ابزار و وسایل از صنایع دستی ایرانی در این خانه باشد باشد.

در ادامه این نشست مفتح کننده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی برای احداث خانه ایرانی در تویسرکان قول مساعد داد و مقرر شد در یکی از خانه های تاریخی، خانه ایرانی راه اندازی شود.

کارگاه های خانوادگی منبت در روستای سمقاور کمیجان

در ادامه این نشست پرونده روستای سمقاور شهرستان کمیجان در استان مرکزی به عنوان روستای ملی منبت مورد بررسی قرار گرفت که در ابتدای این جلسه فائض پور فرماندار کمیجان با معرفی روستای سمقاور گفت: این روستا یک روستای بسیار زیبا و دینی است و فعالیت مردم روستا در رشته منبت سابقه ای طولانی مدت دارد.

او اضافه کرد: توسعه رشته منبت در این روستا باعث شده تا شاهد مهاجرت معکوس مردم به این روستا باشیم و زمینه اشتغال برای جوانان این روستا به خوبی فراهم شده است.

محمد حسن آصفری کننده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: استان مرکزی در حوزه صنایع دستی دارای ظرفیت های بی نظیری است و ثبت ملی شهرها و روستاهای این استان در حوزه صنایع دستی می تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت ها و بهره برداری مناسب از آن ها کمک کند.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی نیز با اشاره به ظرفیت های روستای سمقاور، گفت: ثبت این روستا می تواند باعث ارتقای هرچه بیشتر هنر منبت در این منطقه شود.

او اضافه کرد: توجه به ظرفیت های صنایع دستی در روستای سمقاور می تواند مشکل اشتغال را حل نماید و با ارائه گزارش ثبت ملی این روستا به شورای جهانی صنایع دستی امید داریم زمینه ثبت جهانی آن نیز فراهم شود.

محمودیان اظهار کرد: استان مرکزی بیشتر به عنوان قطب صنعتی در کشور شناخته می شود در حالی که ظرفیت های فراوانی در حوزه صنایع دستی در این استان وجود دارد که توجه به آن ها و معرفی هرچه بهتر این ظرفیت ها می تواند باعث شود تا استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید صنایع دستی در کشور شناخته شود.

نوای خوش تنبور از دالاهو

پرونده دیگری که در این نشست بررسی نهایی آن انجام شد، ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور بود که در ابتدا مسئولان استان کرمانشاه از این پرونده دفاع کردند و شرحاتی را در خصوص دلایل ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور ارائه کردند.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در این جلسه گفت: ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده و خواست اصلی مردم این منطقه است.

او اضافه کرد: چندی پیش خبری منتشر شد که ترکیه به دنبال ثبت جهانی تنبور به نام خود است از این رو ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور می تواند نگرانی و دغدغه مردم را در خصوص این خبر کاهش دهد.

قادری اضافه کرد: شیوه ساخت تنبور و نیز شیوه نوازندگی آن ثبت ملی شده و ثبت شهر دالاهو ملی دالاهو می تواند زمینه ثبت جهانی این شهر و نیز ثبت جهانی تنبور به نام ایران را ارتقا دهد.

محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز گفت: تنبور در میان مردم دالاهو از جایگاه خاصی برخوردار است و تقریباً تمام مردم این شهر با تنبور عجین هستند و از آن استفاده می کنند.

او اضافه کرد: ظرفیت های بی نظیری در این شهر در حوزه تنبور وجود دارد و این ساز جزو فرهنگ مردم به حساب می آید. ما همه وظیفه داریم تا کمک کنیم زمینه ثبت ملی و در آینده نزدیک ثبت جهانی دالاهو فراهم شود.

در ادامه این جلسه مسئولان شهری قول های مساعدی در خصوص نام گذاری خیابانی به نام تنبور و نیز نصب المان هایی با موضوع تنبور ارائه دادند.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی در ادامه بررسی نهایی این پرونده شرح داد: بعد از ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور باید بزرگان موسیقی خصوصاً بزرگان موسیقی کرمانشاه در خصوص معرفی این ظرفیت مهم پیش قدم باشند.

او اضافه کرد: همچنین باید کلیپ هایی با موضوع معرفی دالاهو تهیه و پخش شود و در این خصوص از ظرفیت های رسانه ای خصوصاً رسانه ملی استفاده کرد.

دکتر برای تو

دکتر برای تو | مجله خبری و پزشکی دکتر برای تو

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38438

به "بررسی نهایی پرونده های شهرها و روستاهای ملی 4 استان کشور انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی نهایی پرونده های شهرها و روستاهای ملی 4 استان کشور انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید