آخرین شرایط امتحان نهایی دانش آموزان ، وقتی 9 استان در شرایط هشدار است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، 10 استان کشور در شرایط هشدار یا قرمز، در این شرایط قرار است امتحانات نهایی در 6600 حوزه برای 670 هزار دانش آموز از روز شنبه برگزار گردد.

آخرین شرایط امتحان نهایی دانش آموزان ، وقتی 9 استان در شرایط هشدار است

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، از 17 خرداد بنا به اعلام آموزش و پرورش امتحانات نهایی تمام رشته های تحصیلی دوره های متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای)، پیش دانشگاهی و پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه شروع می گردد. در رشته های ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی این امتحانات از 17 خرداد تا 15 تیر ادامه دارد و در هر دو رشته علوم انسانی و معارف اسلامی دانش آموزان پایه دوازدهم باید برای شرکت در 13 امتحان در مدرسه حاضر شوند. در رشته ریاضی فیزیک این امتحانات از 17 خرداد شروع و تا 14 تیر ادامه دارد و دانش آموزان 11 امتحان را پشت سر می گذارند و در رشته علوم تجربی نیز در همین بازه زمانی دانش آموزان 10 امتحان را می دهند.

برای رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش امتحانات دروس عمومی و غیرفنی برگزار می گردد و ارزیابی دروس فنی تا مرداد ادامه دارد. بنا به آمار از روز شنبه 550 هزار دانش آموز پایه دوازدهم و 120 هزار نفر که از سال های قبل تک دروسی را نمره نیاورده اند و دوباره در امتحانات حاضر خواهند شد، در رفت و آمد میان خانه و مدرسه خواهند بود که در مجموع 670 هزار دانش آموز برای امتحانات نهایی باید ساماندهی شوند.

  • نگرانی های دانش آموزان و خانواده ها ادامه دارد

پیش از این به دلیل بیان نگرانی دانش آموزان و اولیا آنها برای حضور دانش آموزان در مدارس و دادن امتحانات نهایی خصوصاً با توجه به اینکه در بعضی استان ها از جمله استان های هرمزگان، آذربایجان های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی شیوع کرونا در شرایط هشدار قرار گرفته است و خوزستان نیز همچنان در شرایط قرمز است، علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در صفحه توئیتر خود نوشته بود: وزیر بهداشت در مورد دغدغه و نگرانی دانش آموزان و خانواده های آنها برای شرکت در امتحانات نهایی در حال رایزنی با وزیر آموزش و پرورش است و قطعاً راه چاره مناسبی برای تأمین سلامت و آرامش این عزیزان ایجاد خواهد شد. اما به نظر می رسد با توجه به برگزار شدن امتحانات غیرضروری تر پایه نهم به صورت حضوری، آموزش و پرورش از برگزاری این امتحانات در این بازه زمانی کوتاه نیامده است.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش پیش از این اعلام نموده بود که تمام پروتکل های بهداشتی برای امتحانات مدنظر هست و از مراقبین بهداشت وزارت آموزش و پرورش و شبکه های بهداشت محل ها برای رعایت این پروتکل ها بهره می گیریم اما اگر تا 17 خرداد باز هم نظر ستاد کرونا چیز دیگری باشد، مبنا نظر آنهاست ولی ما تمهیدات لازم را برای برگزاری امتحانات آماده کردیم و مصمم هستیم در این شرایط برگزار کنیم و دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردیم که فاصله جایگاه بین 1.8 جایگاه تا 2 متر رعایت گردد و پیش بینی کردیم مراقبین بهداشت در مبادی ورودی باشند و ماسک و دستکش و… در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

همچنین بنا به تصمیم آموزش و پرورش و سازمان سنجش با توجه به اینکه آموزش امسال به دلیل شیوع کرونا به دو بخش تقسیم شد و 80 درصد محتوای درسی بیشتر کلاس ها در پایه دوازدهم تا قبل تعطیلات آموزش حضوری داده شده بود و 20 درصد نیز به صورت مجازی آموزشش پیگیری شد، 16 نمره سوالات از آن محتوای 80 درصد آماده می گردد و برای 4 نمره به جامانده به دو صورت عمل می گردد. یک مدل از همان 80 درصد سوال خواهد بود و یک مدل از 20 درصد آموزش داده شده به صورت مجازی تا اگر دانش آموزی بر تمام محتوای کتاب درسی تسلط دارد آن 4 نمره مربوط به سوالات 20 درصد را پاسخ دهد و در غیر این صورت از سوالات مربوط به 80 درصد محتوای کتاب های درسی.

اما حالا عمده نگرانی دانش آموزان و خانواده آنها این حضور اجباری و نگرانی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی لازم در مدارس از جمله ضدعفونی سطوح، رعایت فاصله گذاری اجتماعی زمان امتحان و زمان قبل و بعد از آن توسط دانش آموزان در مدرسه است. آموزش و پرورش اعلام نموده است ماسک و دستکش را باید دانش آموزان خودشان به همراه داشته باشند و ظاهراً تنها برای 10 درصد مواردی که دانش آموزشی این وسایل را همراه نداشته باشد ماسک تهیه شده است اما معین نیست توزیع آن در مدارس چگونه است؛ آیا در مناطق محروم این تعداد ماسک بیشتر خواهد بود یا در هر مدرسه به تعداد دانش آموزان پای امتحان، 10 درصد ماسک در اختیار قرار گرفته است.

دیگر نگرانی های حضور در این امتحانات موضوع رفت و آمد دانش آموزان به محل برگزاری امتحانات است که عمدتاً باید با وسایل حمل و نقل عمومی صورت بگیرد و باز از سوی دیگر گلایه دانش آموزانی که این روزها مجبور به حضور برای امتحانات نهایی شده اند این است که باید با ماسک و استرس ابتلاء به کرونا سر جلسات امتحان حاضر شوند و عملکرد آنها کاهش می یابد. بعضی دانش آموزان طی روزهای گذشته در تماس با خبرگزاری مهر اعلام نموده بودند حاضر به خطر انداختن جان خانواده خود نیستند و در این امتحانات حتی به قیمت از دست رفتن عمر یکساله خود شرکت نخواهند کرد که در نهایت این آموزش و پرورش است که باید اعلام کند چه تعداد دانش آموز پای امتحانات نهایی در این امتحانات شرکت نکردند!

  • آیا دقیقه نود تصمیمات عوض می گردد؟

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته 14 خرداد البته بیان کرد که برگزاری آزمون حضوری برای پایه دوازدهم یک تصمیم سراسری بود، ولی اگر شرایط در بعضی استان ها حادتر گردد تصمیم دیگری خواهیم گرفت اما سوال این است که چه زمانی قرار است این تصمیم گرفته گردد؟

وی درباره پروتکل های بهداشتی نیز بارها اعلام نموده است که برای حفظ سلامتی دانش آموزان تعداد حوزه های امتحانی را 50 درصد افزایش دادیم تا دانش آموزان بتوانند در فاصله های مناسب از هم در امتحانات شرکت نمایند. به مدیران مدارس تأکید نموده ایم که نسبت به ضدعفونی کردن مدرسه قبل و بعد از حضور دانش آموزان توجه داشته باشند و دانش آموزان باید از ماسک شخصی و یا ماسکی که به وسیله مدرسه در اختیار آن ها قرار می گیرد استفاده نمایند.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز بارها گفته است که برخلاف سال های قبل که فشردگی برگزاری امتحانات در همه رشته ها و گرایش ها بود امسال امتحانات یک روز در میان است و رشته ها تداخل ندارند.

البته با نگاهی به جدول امتحانات نهایی باید گفت لزوماً این رعایت یک روز درمیان برگزار شدن امتحانات صادق نیست و به طور مثال در رشته ادبیات و علوم انسانی دانش آموزان دو روز 17 و 18 خرداد و همچنین 4 و 5 تیر را پشت سر هم امتحان دارند و یا دروس حسابان 2 در رشته ریاضی و زیست شناسی 3 برای رشته علوم تجربی در یک روز برگزار می گردد.

  • نحوه نظارت بر رعایت پروتکل ها، پاشنه آشیل آموزش و پرورش؛ تخلفات را دانش آموزان گزارش دهند!

نکته بعدی نیز نحوه نظارت بر رعایت پروتکل ها در بیش از 107 هزار مدرسه در سراسر کشور است و اینکه اگر مدرسه ای تخلف کرد دقیقاً با او چه برخوردی می گردد و یا نحوه سرزدن به این مدارس در طول برگزاری امتحانات چگونه است؟ همانطور که پیش از این نیز شاهد بودیم آموزش و پرورش بر نحوه نظارت بر مدارس است که یکی از بزرگترین چالش ها را همیشه داشته است از جمله رخ دادن آتش سوزی ها در مدارس که به دلیل نظارت غیردقیق بر استاندارد وسایل گرمایشی بوده و جان دانش آموزانی از دست رفته است و یا نحوه نظارت دقیق بر تنبیه ها و مسائل تربیتی در مدارس و یا برگزاری اردوها و....

اما حمیدی درباره نگرانی خانواده ها پیش از این به مهر گفته بود ما یک پروتکل دقیق را به تمام استان ها ابلاغ نموده ایم و بعد از آن هم اعلام نموده است که دانش آموزان در صورت رعایت نشدن شرایط بهداشتی در یک حوزه امتحانی می توانند موارد را به اداره کل ارزیابی عملکرد وزارتخانه و یا منطقه آموزش و پرورش گزارش نمایند و به این ترتیب باز هم نظارت ها و شکایت ها به عهده خود دانش آموزان و اولیا هست همانطور که گلایه ها درباره تخلف از دریافت شهریه و دیگر موارد به عهده اولیا بوده است.

معاون سلامت آموزش و پرورش از دانش آموزان درخواست نموده است که در محل برگزاری آزمون تجمع ننمایند ولی هیچ تضمینی نیست که دانش آموزان دو خیابان آنطرف تر این تجمع را برقرار ننمایند.

یکی دیگر از واقعیت های موجود در رعایت پروتکل های بهداشتی این است که سرانه مربوط به هر مدرسه برای ضدعفونی مدارس که از اسفند ماه باید آن را هزینه می کردند برای بازگشایی احتمالی مدارس و چندین نوبت هم در زمان بازگشایی مدارس برای برطرف ابهامات و حالا برای ضدعفونی 10 ها باره حوزه های امتحانی به گفته بسیاری از مدیران مدرسه کفاف نمی دهد چون رقمی معادل یک میلیون تا دو میلیون تومان این سرانه برای هر مدرسه متغیر بوده است. هر چند تب سنجی جز پروتکل های بهداشتی برگزاری امتحانات در نظر گرفته نشده است اما تنها تهیه یک تب سنج برای هر مدرسه، می تواند نیمی از این بودجه را به خود اختصاص دهد. هر چند در حال حاضر 6600 حوزه مسئول برگزاری امتحانات پایه دوازدهم هستند.

  • قوانینی که اجرای آنها و الزام اجرای آنها در ابهام است

در پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات که پیشتر مسئولان آموزش و پرورش اعلام نموده بودند روی پرتال آموزش و پرورش قابل رؤیت است در حالیکه اینچنین نیست و باید برای پیدا کردن آن صفحات این پرتال را گشت، نیز مواردی ذکر شده که عملاً امکان اجرای آن وجود ندارد. به طور مثال ذکر شده برگزاری آزمون در حوزه های امتحانی و مراکز آزمون منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل شامل موارد ذکر شده است در حالیکه امتحانات نهایی یک امتحان اجباری و سراسری است و مدارس موظف به برگزاری آن هستند و اگر مدرسه ای موارد ذکر شده را نداشته باشد، عملاً دانش آموزانش از شرکت در امتحان محروم می شوند.

هر چند مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش طی نامه ای به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مهمان شدن دانش آموزان در امتحانات پایه نهم و دوازدهم را در خرداد امسال، بلامانع اعلام نموده است، اما به نظر نمی رسد آموزش و پرورش برای جا به جایی زیاد دانش آموزان در پایه دوازدهم آمادگی لازم را داشته باشد چرا که طبق پروتکل ها هر مدرسه بنا به احتیاج دانش آموزان خود برای برگزاری امتحانات آماده خواهد بود و ضمن اینکه این میهمان شدن خود مستلزم رفت و آمد به منطقه و مدرسه و… است.

  • در پروتکل برگزاری امتحانات نهایی چه مواردی قید شده است؟

-برنامه مدون گندزدایی کلید سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند؛ تجهیزات، دستگیره، درب ها، میز و جایگاه، شیرآلات، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می گردد.

-تأمین صابون مایع و محلول های مناسب ضدعفونی نماینده دست به مقدار کافی و متناسب (بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و تأمین دپوی حداقل برای مصرف دو هفته مدرسه) در محل مدرسه.

-تأمین فاصله گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود به محل آزمون.

-تأمین فاصله گذاری مناسب برای جایگاه ها در محل آزمون.

-تهویه مناسب هوا در محل برگزاری جلسه آزمون.

-آگاهی همه دانش آموزان، معلمین و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری به وسیله ارائه آموزش های لازم.

-ثبت شرایط سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت https://salamat.gov.ir/

در همین قدم اول به نظر می رسد که اگر همه موارد رعایت گردد لااقل می دانیم که مشکل وسایل گرمایشی و سرمایشی در بسیاری از مدارس کشور همچنان مسئله ای پابرجایی است و هر سال در فصل بهار مشکل نبود وسایل سرمایشی مناسب یکی از معضلاتی بوده که در مناطق گرم تر مورد اشاره قرار می گرفت. از سوی دیگر ثبت شرایط دانش آموزان، معلمان و کارکنان در سامانه وزارت بهداشت نیز هیچ گاه الزامی اعلام نشده است و نحوه پیگیری و نظارت بر آن نیز معین نشده است.

هر چند بار دیگر در بند دیگری از این پروتکل تاکید شده است که کلیه افرادی که مقرر است در امتحانات شرکت نمایند و همین طور کارکنان، معلمین و … ضروری است روز قبل از آزمون در سامانه www.salamat.gov.ir ثبت نام نموده و گزارش آن را به صورت پرینت، مشابه کارت ورود به جلسه، به مسئول برگزاری آزمون نشان دهند، اما معین نیست به همراه نداشتن این پرینت آیا به منزله ممانعت از حضور در جلسه امتحان است؟

ماسک های فراوریی هنرستان ها سهم دانش آموزان نشد

همچنان که هیچ گزارشی اعلام نشده است که بگوید ماده مربوط به پیش از اجرای این پروتکل، ارائه آموزش های غیرحضوری لازم برای مدیران، کارکنان، کارشناسان، والدین و نیروهای خدماتی در مورد این پروتکل و سایر دستورالعمل های ابلاغی در دستور کار قرار گیرد. چگونه در روزهای گذشته اجرایی شده است.

در این پروتکل آمده است: نصب تابلوهای اطلاع رسانی مبنی بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران براساس آموزه های بهداشتی و همچنین اعلام هشدار در ورودی های اصلی به منظور انصراف ورود افراد علامت دارد و مشکوک (دارای سابقه تماس با افراد مبتلا و یا تماس با افراد دارای علامت در دو هفته اخیر) صورت پذیرد.

سوالی که مطرح می گردد این است که اجرای این بند پروتکل و ضمانت اجرایی آن چگونه صورت می گیرد؟ و اینکه اساساً بنا بر کدام تسهیلاتی که اعلام نشده است دانش آموزی که مجبور به دادن امتحان نهایی است باید از این حق خود صرف نظر کند چون در خانواده اش فرد مشکوک به کرونایی وجود دارد؟ در واقع آیا آموزش و پرورش این امکان را فراهم نموده که اگر دانش آموزی در امتحانات خرداد شرکت نکرد بتواند فرصت داشته باشد تا دو یا سه نوبت دیگر در این امتحانات حضور یابد؟ این شاید یکی از راهکار هایی بود که نقدها به برگزاری امتحانات نهایی را کمتر می کرد؛ هر چند ممکن است طراحی سوالات امتحان نهایی برای سه نوبت دیگر سخت باشد اما در این میان عدالت و حق انتخابی برای دانش آموزان باقی می ماند.

از سوی دیگر در این پروتکل از اولیا خواسته شده که حتماً ماسک و دستکش برای دانش آموزان تهیه نمایند. از آنجایی که بارها اعلام شده است اثرگذاری زدن ماسک در صورتی است که در یک محیط بسته همه از ماسک استفاده نمایند و با توجه به اینکه بارها در این روزها مسئولین وزارت بهداشت هشدار داده اند که مردم به سمت عادی سازی موضوع کرونا دارند حرکت می نمایند و مشاهدات در کوچه و خیابان و اماکن عمومی نیز حاکی از این است که عده کمی نسبت به گذاشتن ماسک خود را متعهد می دانند، حال باید پرسید که آیا واقعاً همه اولیا نسبت به این بند پروتکل خود را مقید خواهند دانست و بهتر نبود لااقل آموزش و پرورش که خود مدعی فراوری ماسک انبوه در بخش فنی و حرفه ای و هنرستان هاست ماسک را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان و مراقبان قرار می داد و نه اینکه 10 درصد نسبت دانش آموزان ماسک تهیه کند؟

در نهایت اینکه تا این لحظه قرار است امتحانات نهایی از روز شنبه کار خود را به صورت کشوری شروع کند و وزارت بهداشت هیچ اظهار نظری ننموده است که آیا برگزاری این امتحانات می تواند باعث شیوع بیشتر کرونا گردد یا تأثیری در آن نخواهد داشت. اما آموزش و پرورش می گوید مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا را برای برگزاری این امتحانات دارد و این یعنی موافقت وزارت بهداشت با برگزاری این امتحانات در این زمان.

دکتر برای تو

دکتر برای تو | مجله خبری و پزشکی دکتر برای تو

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33144

به "آخرین شرایط امتحان نهایی دانش آموزان ، وقتی 9 استان در شرایط هشدار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط امتحان نهایی دانش آموزان ، وقتی 9 استان در شرایط هشدار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید